Sezonul 2025 al Campionatului Mondial de motociclism viteză la clasa MotoGP, care debutează în acest weekend în Thailanda, se anunţă unul foarte încărcat, cu 22 de Grand Prix-uri în program şi ridică problema limitelor pentru această competiţie, informează AFP.
Acelaşi număr de curse a fost anunţat în 2024, dar după anularea Marilor Premii ale Argentinei, Kazahstanului şi Indiei şi adăugarea Grand Prix-ului regiunii Emilia Romagna, doar 20 de curse au avut loc, la fel ca în 2022 şi 2023. De data asta, campionatul contează pe 22 de curse, ce se vor întinde până la jumătatea lunii noiembrie, când va avea loc ultima etapă, la Valencia (Spania).
„Evident, la un moment dat, există o limită care nu trebuie depăşită. Campionatul încearcă să găsească soluţiile pentru a fi la maximum din ce poate fi, iar toată lumea a fost de acord că 22 de curse reprezintă maximum şi este acceptabil”, a declarat Herve Poncharal, proprietarul echipei KTM-Tech3 şi preşedintele IRTA (asociaţia echipelor).
Cu sprinturile de sâmbătă introduse în 2023, două curse sunt programate în fiecare weekend, iar piloţii vor fi nevoiţi să dispute în total 44 de curse într-un an, un ritm considerat frenetic de mulţi.
În 2023, introducerea sprinturilor a fost însoţită de o mare creştere a accidentărilor, dar după un an de adaptare, lucrurile au intrat în normal în 2024.
„Din punctul meu de vedere, eu cred că este, evident, limita. Problema este că nu sunt doar 22 de curse, ci sunt şi 22 de sprinturi. Mental şi fizic, weekend-ul este complet diferit”, a spus, la rândul său, pilotul francez Fabio Quartararo (Yamaha).
Pentru a uşura lucrurile, Dorna, promotorul campionatului, a decis anul acesta să nu mai organizeze trei Grand Prix-uri consecutive („triple-headers”) şi să privilegieze formatul a două curse la rând („back-to-back”).
„Este un lucru bun, dar cu aceste duble, este o problemă de organizare mai ales în termeni de călătorii, de economie de energie pentru a şti dacă mergem acasă sau rămânem între două Grand Prix-uri. Aşa că nu m-am hotărât asupra tuturor zborurilor şi traseelor, dar oricum este mai bine cu mai multe duble decât triple”, a afirmat, la rândul său, pilotul francez Johann Zarco (Honda-LCR).
Prin comparaţie, sezonul competiţional al Formulei 1 are 24 de Grand Prix-uri, dar doar şase sprinturi.
Calendarul 2025 pentru Campionatul Mondial de MotoGP:
1. Marele Premiu al Thailandei, Buriram – 2 martie
2. Marele Premiu al Argentinei, Termas de Rio Hondo – 16 martie
3. Marele Premiu al Americilor, Austin (SUA) – 30 martie
4. Marele Premiu al Qatarului, Losail – 13 aprilie
5. Marele Premiu al Spaniei, Jerez – 27 aprilie
6. Marele Premiu al Franţei, Le Mans – 11 mai
7. Marele Premiu al Marii Britanii, Silverstone – 25 mai
8. Marele Premiu al Aragonului, Motorland – 8 iunie
9. Marele Premiu al Italiei, Mugello – 22 iunie
10. Marele Premiu al Olandei, Assen – 29 iunie
11. Marele Premiu al Germaniei, Sachsenring – 13 iulie
12. Marele Premiu al Cehiei, Brno – 20 iulie
13. Marele Premiu al Austriei, Spielberg – 17 august
14. Marele Premiu al Ungariei, Balaton – 24 august
15. Marele Premiu al Cataloniei, Barcelona – 7 septembrie
16. Marele Premiu al statului San Marino, Misano (Italia) – 14 septembrie
17. Marele Premiu al Japoniei, Motegi – 28 septembrie
18. Marele Premiu al Indoneziei, Mandalika – 5 octombrie
19. Marele Premiu al Australiei, Phillip Island – 19 octombrie
20. Marele Premiu al Malaeziei, Sepang – 26 octombrie
21. Marele Premiu al Portugaliei, Algarve – 9 noiembrie
22. Marele Premiu al Valenciei, Valencia – 16 noiembrie
Circuitul indian de la Buddh a fost ales ca circuit de rezervă pentru 2025, pentru a suplini o eventuală anulare a uneia din probe.
AGERPRES