Legendă a Raliului Dakar încă din 2020, pilotul sătmărean Emanuel Gyenes va avea şi rolul de ambasador la cea de a 45-a ediţie a celei mai dificile competiţii de anduranţă din motorsport, potrivit unui comunicat remis Agerpres.
Mani Gyenes îi va ghida pe debutanţii de la categoria Original by Motul (cea mai dură din raliu, fără asistenţă tehnică), alături de spaniolul Joan Pedrero Garcia şi de francezul Benjamin Melot.
”Rolul de ambasador în cadrul categoriei Original By Motul îmi dă prilejul să îi ajut pe debutanţi, bazându-mă pe experienţa acumulată de-a lungul celor 12 Dakar-uri. Mare parte din activitate se va desfăşura în zilele premergătoare startului de pe 31 decembrie şi apoi în ziua de odihnă”, a declarat Gyenes.
Cea de-a patra ediţie a Raliului Dakar, organizată în Arabia Saudită, va debuta în ultima zi a anului, cu un prolog de 11 km în apropierea bivuacului stabilit pe malul Mării Roşii. Pe 1 ianuarie se va concura într-o buclă de 603 km, cu punctul de start şi finiş în apropierea oraşului Yanbu. După speciala care va oferi un pic din toate – având de la piste nisipoase şi până la zone cu piatră şi dune -, va urma, pe 2 ianuarie, etapa către Al Ula, drumul către Golful Arabiei, începând cu o incursiune în nordul Arabiei Saudite. Până pe 9 ianuarie, când vor avea binemeritata zi de pauză, concurenţii ediţiei 2023 vor fi străbătut 5.332 de kilometri din totalul de 8.549 de kilometri, câţi măsoară cea mai dificilă ediţie organizată până acum în Peninsula Arabă.
Prima săptămână de cursă va fi una cu foarte multă piatră, se va merge prin multe canioane, vor fi zone extrem de rapide, în care viteza va fi indicată de trei cifre, dar vor fi şi secţiuni cu adevăraţi munţi de nisip sau zone cu dune mici şi iarba cămilei. După pauza de la Riad, traseul este dominat de nisip şi zile întregi cuvintele de ordine vor fi nisip şi dune. Se va concura patru zile în zona numită Empty Quarter, sau Rub al Khali în arabă, una dintre cele mai puţin locuite zone din lume, un loc în care Dakar-ul va întâlni nisip de toate culorile, iar piloţii îşi vor pune în aplicare abilităţile de a naviga pe dune. După părăsirea acestei zone renumită pentru duritatea şi frumuseţea ei, caravana va ajunge în Dammam, oraş situat în Golful Arabiei şi cunoscut ca fiind capitala provinciei de Est a Arabiei Saudite, regiune foarte bogată în petrol. După 4.706 km de probe speciale şi 3.843 km de legătură, cei mai vechi concurenţi din Dakar îşi vor aminti de finişurile din Africa. Asemenea celor din Senegal, podiumul de sosire din 15 ianuarie va fi pe malul apei şi proba specială va fi una pe plajă.
„Am pornit către Arabia Saudită cu acelaşi obiectiv ca şi în 2022: să fiu în top 30. Anul trecut au fost o serie de probleme tehnice şi ruptura din cadru, care m-a făcut să pierd foarte mult timp, aşa că pregătirile pentru ediţia 2023 au început destul de devreme. Motocicleta a fost pregătită extrem de amănunţit, are un cadru nou. Cea de a patra ediţie din Arabia Saudită va fi una mai lungă, cu mai multe zile de concurs, şi una în care trebuie să îţi dozezi foarte bine puterile, pentru că sunt 15 zile de cursă. Prima parte va fi mai periculoasă, pentru că avem multă piatră, va fi mult praf şi asta va face imposibile depăşirile. Este un avantaj că avem etapa-maraton, cea în care nu avem acces la pneuri şi piese de schimb, în Empty Quarter, pentru că şansele să strici motorul în nisip sunt mai mici”, a declarat Emanuel Gyenes (Autonet Motorcycle Team).
”Cu un pas mai aproape de al 13-lea start în competiţia care pentru mine a devenit un mod de viaţă, ţin să le mulţumesc tuturor partenerilor şi familiei pentru sprijin! Celor care mă urmăresc vreau să le transmit că apuc să mă uit peste mesaje şi este extraordinar să vezi că din ce în ce mai mulţi oameni sunt interesaţi de Raliul Dakar şi de ce înseamnă anduranţă în deşert”, a mai spus Gyenes.
Concurenţii de la categoria Original by Motul (Malle Moto) nu beneficiază de asistenţă tehnică. La finalul fiecărei zile, când ajung în bivuac, trebuie să-şi pregătească singuri motocicleta pentru etapa următoare. Organizatorii transportă pentru fiecare rider o cutie în care acesta îşi pune câteva piese şi diverse accesorii, un set de roţi, un cort, o geantă de voiaj şi un set de pneuri. Participanţilor li se mai pun la dispoziţie: generator, compresor, trusă de scule, sac de dormit, covoraş de lucru etc.
Emanuel Gyenes a avut prima participare la Raliul Dakar în 2007, reuşind să încheie cursa la ultima ediţie din Africa. În 2011 a obţinut prima victorie la clasa Maraton (o clasă în care de-a lungul celor două săptămâni de cursă nu ai voie să schimbi o serie de componente printre care se numără motorul şi bascula; această clasă nu mai există în prezent). În 2015 a reuşit a doua victorie la clasa Maraton. În 2020, pilotul sătmărean a ieşit învingător la clasa Original by Motul, iar în 2021 s-a clasat pe locul secund la Original by Motul, la şapte luni după tripla fractură de la piciorul drept.
Sursa: Agerpres