JO 2024: Fără ‘taxiuri zburătoare’ pe cerul Parisului în timpul Jocurilor Olimpice

Data:

Promotorii „taxiurilor zburătoare” electrice au vrut să profite de Jocurile Olimpice din această vară pentru a prezenta un mod inovator de transport pe cerul Parisului, dar au fost nevoiţi să renunţe din cauza lipsei de certificare, scrie AFP.

Managerul aeroportului Groupe ADP şi start-up-ul german de aeronautică Volocopter vizează acum un zbor „până la sfârşitul anului” de pe o platformă plutitoare pe Sena, au anunţa joi, cu patru zile înaintea închiderii Jocurilor.

Cele două companii plănuiesc totuşi să organizeze demonstraţii de zbor cu un prototip, fără pasageri, joi şi duminică pe aerodromul Saint-Cyr-l’Ecole, în regiunea pariziană, la câteva sute de metri de parcul Palatului Versailles, locul în care se desfăşoară întrecerile olimpice de echitaţie.

Certificarea Volocity, vehiculul proiectat şi fabricat de Volocopter, a suferit un „decalaj de câteva săptămâni” legat de motoarele sale, a explicat Edward Arkwright, directorul general executiv al Groupe ADP, care gestionează aeroporturile şi aerodromurile din regiune, inclusiv Paris-Charles-de-Gaulle şi Orly, dar şi Saint-Cyr.

Iniţial, ADP şi Volocopter, susţinute de regiunea Ile-de-France, au dorit să efectueze zboruri experimentale de pe o platformă amenajată, ancorată pe un chei în estul Parisului, pentru a valorifica astfel atenţia globală acordată Jocurilor Olimpice.

Scopul pe termen lung este de a demonstra fezabilitatea unui nou mod de transport în zonele urbane dense, prin punerea în circulaţie a acestor dispozitive cu decolare şi aterizare verticală (VTOL) între mai multe „vertiporturi”.

Printre acestea se numără instalaţia Saint-Cyr, ce urmează să fie inaugurată joi şi care va include o staţie de control al bagajelor pentru pasageri, o staţie de încărcare a aparatelor şi o zonă de parcare, a detaliat Arkwright.

Demonstraţiile se vor desfăşura în condiţii „normale” de exploatare a aerodromului, aparatul Volocity, care va zbura la peste 50 de metri altitudine, inserându-se în traficul obişnuit.

Proiectul, discutat încă de la sfârşitul anului 2020, şi-a văzut deja ambiţiile diminuate în ultimele luni, Volocopter nereuşind să obţină la timp certificarea din partea Agenţiei Europene pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA) pentru a primi pasageri plătitori.

Directorul general al companiei, Dirk Hoke, a atribuit noua întârziere „unui subcontractant american care nu a fost în stare să livreze ceea ce a promis”.

Motoarele pentru echiparea vehiculului au trebuit să fie trimise înapoi în Statele Unite pentru a fi verificate. „Se vor întoarce săptămâna viitoare, dar nu la timp pentru a face zborurile de pe barjă” înainte de sfârşitul Jocurilor, a spus Hoke.

„Suntem puţin dezamăgiţi, dar în orice caz am spus că nu vom face niciun rabat în privinţa securităţii”, a adăugat Arkwright.

În versiunea sa actuală, aeronava cu două locuri, inclusiv cel al pilotului, este echipată cu baterii care alimentează 18 rotoare dispuse în coroană deasupra cabinei şi este mult mai silenţioasă decât un elicopter conform producătorului său.

Ministerul Transporturilor din Franţa şi Goupe ADP au preferat să sublinieze în ultimele luni utilitatea acestor aparate – în viitoarele versiuni mai mari – pentru efectuarea de evacuări medicale sau transportul de organe, decât să vorbească despre „taxiuri zburătoare” asociate cu un mod de deplasare pentru cei mai bogaţi.

De fapt, acest proiect a întâmpinat ostilitate din partea aleşilor municipali din Paris, atât din partea majorităţii, cât şi a opoziţiei. Primăria, vorbind de o „aberaţie ecologică”, a contestat chiar în instanţă decretul publicat pe 9 iulie de Ministerul Transporturilor şi prin care se autoriza crearea „heliportului” parizian.

Pe 24 iulie, Consiliul de Stat (cea mai înalta jurisdicţie administrativă) a trimis chestiunea municipalităţii, în aşteptarea unei hotărâri pe fond, aşteptată în toamnă. Potrivit decretului ministerului, autorizaţia de funcţionare a platformei este valabilă până la 31 decembrie ”cel mai târziu”.

În această cursă contracronometru, Volocopter a avut de-a face şi dubii cu privire la viabilitatea sa, a recunoscut Hoke, care a lucrat anterior la Airbus unde a condus filiala militară şi spaţială.

„Nu a fost uşor, dar am reuşit să stabilizăm compania cu acţionarii existenţi”, a explicat el, spunând că speră să „securizeze investiţiilor” de acum şi până la intrarea pe Bursă, prevăzută „în jurul anului 2027”.

AGERPRES

Distribuie:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

CITESTE SI

Spectacol grandios şi meci de gală cu Vitesse Arnhem la sărbătoarea centenarului clubului Petrolul Ploieşti

Clubul de fotbal Petrolul Ploieşti pregăteşte un spectacol grandios pentru data de 12 octombrie dedicat centenarului clubului fanion...

Cupa Laver este „un eveniment unic şi foarte special”, a spus Alcaraz

Cupa Laver este "un eveniment unic şi foarte special", a declarat tenismanul spaniol Carlos Alcaraz, care face parte...

Anderlecht Bruxelles l-a demis pe antrenorul Brian Riemer

Anderlecht Bruxelles, cel mai titrat club din fotbalul belgian, a anunţat joi dimineaţă că a pus capăt capăt...

JO 2024: Cinci cazuri pozitive şi 39% din sportivi testaţi antidoping la Paris

Aproape 39% dintre sportivi au fost testaţi antidoping la Jocurile Olimpice de la Paris, iar până acum au...